Bild från Machinarium.net

Flash verkar vara en perfekt plattform för pussel och peka – och – klicka spel, speciellt nu när alltfler användare spelar på sina smartphones eller läsplattor snarare än vid datorn. Ett väldigt vackert och harmoniskt spel med dessa funktioner är Machinarium, en saga om den lilla roboten Josef som förkastas till skrothögen. Världen består utav staden Machinarium och en berättelse där Josef måste stoppa The Black Cap Brotherhood från att spränga stadens högsta torn. Världen är en vackert handritad kompott utav rost, steam punk och serietidningsestestik. Bakgrunderna är detaljerade och har alla ett visuellt djup som får 2D världen att kännas mycket större än vad den faktiskt är. All dialog framförs via bilder i pratbubblor vilket för både storyn framåt samtidigt som det tipsar spelare om tillfälliga mål för att komma vidare.

Annorlunda spel

Till skillnad från sedvanliga peka – och – klicka spel där man samlar på sig föremål över flera olika områden, så kan Josef bara röra sig i ett enda område åt gången innan han tar sig vidare. Detta innebär att alla föremål för att lösa det aktiva pusslet finns inom detta område och man måste försöka lista ut hur man bäst kombinerar föremål och funktioner på specifika områden för att ta sig vidare. Spelet innehåller en funktion som gör att spelare en gång per nivå/område kan få en ledtråd om vad som bör göras för att ta sig vidare, men ju längre in i spelet man kommer, desto vagare blir dessa ledtrådar. Det går även att uppleva bakgrundshistorier genom att dröja sig kvar i olika områden och låta Josef vara stilla under en viss tid, detta bidrar till spelets lugna tempo och atmosfär. Om spelare råkar fastna på ett område så går det också att gå igenom en guide, vilket finns tillgänglig hela tiden genom att spela ett litet minispel. Precis som när det kommer till dialogerna så presenterats guiden via sketcher som beskriver pusslen och dess potentiella lösningar. Guiden avslöjar dock bara vad det är som behöver göras i det området som man befinner sig i och inte hur pusslet relaterar till spelets kronologi, vilket innebär att man slipper att få saker avslöjade i förtid.

vunnit flera priser

Spelet utvecklades utav sju stycken tjeckiska utvecklare, vilka senare kallade sig för Amanita Design, som själva bidrog till spelets budget med sina egna privata inkomster och sparade pengar. Machinarium var under utveckling i tre år innan det släpptes den 16 Oktober, 2009. Till skillnad mot många andra spel som släpps ut på marknaden så hade Machinarium en begränsad reklambudget på 1000 USD och fick förlita sig mer på att spelare skulle sprida spelet via djungeltrumman. Spelet erhöll höga betyg från spelpressen och vann flera priser för sin visuella stil och sina tankenötter. Allt detta gjorde att spelet fick mycket större publicitet än vad Amanita Design kunde drömt och spelet blev en indiesuccé. Spelet släpptes först till PC men har sedan även kommit ut till Smartphones, läsplattor och Playstation 3. Ett tag så var även en portning under utveckling till Xbox Live Arcade till Xbox 360, men då Microsoft inte tillåter spel att släppas utan en utgivare så bestämde sig Amanita Design för att lägga ner denna version. Dom ansåg att på det viset som inkomster fördelas mellan utvecklare och utgivare skulle innebära en alldeles för liten inkomst. Istället siktade man in sig på Sonys Playstation Store till Playstation 3 som tillät egenpublicerade spel.